tirsdag den 8. januar 2013

2012 Top 20

De sidste par år har jeg haft en slags rutine i min musiklytning om vinteren. I december udkommer årslisterne og årsberetningerne, og jeg bruger min tid på at høre alt det som var 'vigtigt' og den slags, også for at finde ud af hvad jeg selv syntes var bedst. Så i januar er jeg træt af alt det vigtige, og hører i stedet alt muligt mærkeligt jeg ellers ikke gider, og falder fuldstændig for et eller andet jeg aldrig har gidet før. For to år siden var det Black Metal, i år ser det ud til at være bulgarsk pop. Sidste år var det to mixtapes: Et med pop fra Ghana og Nigeria, og et med pop fra Korea. Og det meste af året har jeg været fuldstændig forgabt i G-pop, N-pop og, mest af alt, K-pop. Energisk, catchy, uden frygt for at være for meget. En skøn modgift mod indie-scenen i år, som var så KVÆLENDE KORREKT, at det næsten ikke var til at holde ud. Når man tog det store udblik, i hvert fald. Hver for sig var pladerne sådan set fine nok, der var ikke mange af årets konsensus-plader, som jeg ikke kunne lide. De var alle sammen veludførte og kompetente... Og så var der bare ikke ret meget andet. Jeg tror sjældent før jeg har haft et år, hvor jeg hørte så mange plader, der kunne være på en top-tyve, og så få jeg havde lyst til at placere i top-fem. Til gengæld var der fantastisk mange gode sange, hvorfor jeg lavede en top ti over de bedste af dem, som ikke også optrådte på et af mine yndlingsalbums. Det kunne også sagtens have været en top tyve, men det havde bare været en liste over afrikanske sange + Carly Ray Jepsen og Taylor Swift. Anyways: Her er hvad jeg kom frem til jeg bedst kunne lide fra i år, skrevet ned den 31 december. Allerede nu ser den forkert ud (den der Grimes-plade er sgu altså ret god, alligevel) Jeg skal nok få skrevet noget om det bedste af det bedste. Meget snart.

Bedste Plader
1.Animal Collective - Centipede Hz
2. Passion Pit - Gossamer
3. Oren Ambarchi - Audience of One
4. Swans - The Seer
5. Om - Advaitic Songs
6. Miguel - Kalaidoscope Dreams
7. Andy Stott - Luxury Problems
8. Mt Eerie - Clear Moon / Ocean Roar
9. Dean Blunt & Inga Copeland - Black is Beautiful
10. Dirty Projectors - Swing Lo Magellan
11. TNGHT - TNGHT
12. Godspeed You Black Emperor - Allelujah Don't Bend Ascend
13. Crystal Shipssss - Yay
14. Future - Pluto
15. The XX - Coexist
16. Jessie Ware - Devotion
17. Frank Ocean - Channel Orange
18. Synd og Skam - Blafret Ør af Kjoler
19. Aluk Todolo - Occult Rock
20. Alcest - Les Voyage de L'Ame

Bedste Numre
1. Kesi - Ku Godt
2. Olu Maintain - Nawti
3. Kendrick Lamar - Cartoon & Cereal
4. Fang Island - Asunder
5. Usher - Climax
6. Keche - Aluguntugui
7. G-Dragon - One of a Kind
8. Purity Ring - Fineshrine
9. Korallreven - Sa Sa Samoa (Elite Gymnastics Remix)
10.  Guru - Karaoke

Ingen kommentarer:

Send en kommentar