'The Promise of Tomorrow' er en ret
typisk postrock-pladetitel. Sky Architects spiller crescendo-core,
hvor vi hele tiden accepterer de stille passager fordi vi får lovet
at de bygger op til et klimaks. Som sådan ligger hele genren til at
beskrive ønsker og forventninger til fremtiden. Men Sky Architects
forsøger at vende hele genrens grund-regler på hovedet. Pladens
første nummer hedder 'The Promise', og den starter som post-rock som
regel gør: Helt stille og roligt, med lidt ringlen og lidt basgang
og lidt melodik, og så langsomt stable lag på lag og øge
intensiteten. Men så, efter to minutter, præcis som vi allermest
ser frem til et støjende klimaks, så cutter det ud, og så er der
stille... Så starter 'Fade Out' lige på og hårdt, giver en
tiltrængt forløsning, og kører igennem i bedste post-metalliske
stil i lidt tid, inden den går ned i gear.
Støj/stilhed/støj/stilhed. Men som titlen antyder, så bygger
nummeret op til en stille passage. Der lægger bandet også sang på, og fastlægger den ramme som albummet fungerer indenfor: 'There'll
be no happy end / I'm sad to tell you my friend / but it's what's
happened / in these years of progress' Det løfte, som pladens titel
handler om, er ikke blevet indfriet. Vi kommer ikke til at få hvad
vi fik at vide vi ville få. Det er også derfor den første sang
ikke kan klimakse, det er det brudte løfte. Jeg har en ret stærk
formodning om, at 'løftet' vi snakker om er det løfte om velstand
og fremskridt, der led et knæk med finanskrisen i 2008, det er vel
det som 'these years of progress' omhandler. Det er vidunderligt at
høre at dansk band med politiske ambitioner, som de kommer ud med
ikke kun med didaktiske tekster, men i komposition og struktur.
Fordi at bandet har stillet en så klar
ramme op om albummet, så har de etableret et felt for deres
musikalske beskrivelser. Det er en vældig smart tilgang, for så kan
de lade musikken snakke snarere end teksterne. Som mit citat måske
afslører, så er teksterne mere funktionelle end dybt poetiske, og
jeg har nogen gange også lidt besvær med at afkode hvad der bliver
sagt i en lidt dansk udtale (så undskyld hvis jeg citerer forkert) Snarere bliver sangstemmen endnu et
teksturelt virkemiddel, der varieres fornemt idet Karin Nielsen bidrager med fuldstændig uforståelig men skøn kvindelig sang på 'All
Free Must Fly'. Jeg forstår kun enkelte tekstbidder, som vidst
handler om fugle, men nummeret fungerer alligevel upåklageligt via
lyd og kontrast. En violin er også med, og tempoet er sat ret meget
ned, og det hele forstærker et billede af noget mere naturligt og
skønt end på resten af albummet.
Men eftersom det ikke er teksterne som
gør arbejdet, så står det os frit for selv at tolke elementerne.
Jeg tænker de bagvendte violin-loops der afslutter 'We Will Never
Forget This' illustrerer de reaktionære og tilbageskuende kræfter,
som har fået så paradoksalt meget magt efter deres egne handlinger
har forårsaget krak og krise for os alle sammen. Jeg forestiller mig
at det vidunderligt voldsomme klimaks på 'Waves of Light', med
dobbelt stortromme-angreb under chillet guitar-ringlen, viser en hær
af unge demonstranter i kamp for fremtiden. Jeg tænker band-navnet
'Sky Architects' også henviser til de neo-liberale luftkasteller,
som braste så gevaldigt sammen det efterår (det er dog endnu mere usandsynligt end resten af tolkningerne, eftersom bandet har eksisteret siden 2006, men altså, man behøver ikke at være logisk når man tolker en plade...). Jeg forestiller mig den
elektroniske 'Breach These Walls' – med akredditeret
'dubstep-produktion' og i mine ører pladens absolut bedste
komposition – skal virke som et urbant spejl af naturen fra 'All
Free Must Fly'. Hvis du synes det lyder for didaktisk og forsimplet,
så står det dig jo frit for at stille dine egne billeder op, for
bandet lader os alle sammen fortolke deres lyd-skulpturer. Pladen
gennemgår en pessimistisk fase henimod slutningen, hvor titlen på
næstsidste sang hedder 'Endzeit', så vidt jeg ved 'slut-tid' på
tysk, og tyske titler gør jo alting mere dystert. Til sidst får vi
dog en march mod bedre tider i 'Procession of Hearts', hvorefter
pladen slutter med flere bagvendte violiner i et minut. Er det det
forgange, det nostalgiske, det tabte? Det er i hvert fald smukt.
Egentlig forsøger pladen at spejle
frustrationen i verden efter 2008, ved også at være frustrerende og
uforløst. Det lykkes ikke ret godt. Der er meget lidt frustrerende
ved denne her plade. Jeg kunne måske godt ønske mig lidt mere
grimhed, måske især i sangstemmen. Eftersom Black Metal bands som
Deafheaven og Lantlôs har bevæget sig ind på post-rockens område,
så har de også skubbet til grænserne for hvor frastødende
post-rock har lov til at være, og der bliver Sky Architects lidt
pæne, især taget i betragtning at de (formoder jeg) vil beskrive noget så
frastødende og forfærdeligt som neo-liberalisme. Jeg gad også godt
at de 'udefrakommende' indslag som kvindelig vokalist og elektronisk
produktion blev mere centrale i bandet næste gang, hvor det på den
her plade ret meget virker som afveksling fra en kerne-lyd. Men det
er bestemt en smagssag. Sky Architect har givet et stort bud på,
hvordan crescendo-core kan være vedkommende i dagens Danmark. De
vender konceptet på hovedet og laver en art de-crescendo-core (eller diminuendo-core), men derudover bliver de dog på en ret
så velkendt bane. Selv de elektroniske elementer er egentlig en
grundlæggende del af post-rocken tilbage fra genrens halvfemser-dage
i England, og er desuden kendt fra et band som Worrieaboutsatan.
Pladen er altså ikke fremragende fordi den er fornyende, men fordi
den finder et emne-felt hvortil formen synes helt naturligt velegnet.
Den er varmt, varmt anbefalet herfra.
Pladen kan streames fra bandes Bandcamp for tiden, hvor man også kan købe en fysisk kopi.
Pladen kan streames fra bandes Bandcamp for tiden, hvor man også kan købe en fysisk kopi.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar