tirsdag den 29. december 2009

Worriedaboutsatan discografi (06-09)

Ok, normalt fungerer den her blog en plade af gangen, men meningen er jo at introducere folk til god musik, i håb om at de vil købe og holde af pladerne (selvom man naturligvis ikke behøver), så jeg vil lige skynde mig at introducere et af mine nye yndlingsbands og deres plader, mens de stadig er på tilbud fra pladeselskabet. De er rimelig undergrund og derfor ikke så nemme at få i Danmark. Desuden er udgivelserne hverken forskellige eller vigtige nok til at blive beskrevet hver for sig.

Worriedaboutsatan er en duo fra Leeds, England. De laver elektronisk ambient-dub-postrock. Deres debutsingle hed An Infinity of Oncoming Lights (06), men den har jeg ikke hørt, så den vil jeg ikke skrive noget om. Det ser ud til at de har lavet en video til den, men på den anden side virker den lidt kort...



Samme år udgav de deres debut-ep, der blot hedder worriedaboutsatan:


Worriedaboutsatan (06)

Det er deres tidligste demoer. Den vil jeg heller ikke skrive så meget om, andet end at anbefale den, for bandet har selv lagt den ud til gratis download her. Desuden har de lavet en del videoer:




Ep2 (07)

Året efter udkom så den fantastifuldt betitlede Ep2, og her begynder det at blive rigtig godt. Den her ep er en blanding af click'n'cut techno med postrock guitar-riffs og samplede melodier. Desværre er der kun lavet en enkelt video til, og det er ikke til ep'ens bedste nummer:

Det er stemmen jeg ikke er helt nede med. Stemningen er egentlig fin nok, men jeg synes ikke rigtig stemmen passer rigtig til. Resten af ep'en er dog rigtig god. Episk technorock hybrid. Ep'en indeholder også et remix af Morwenna fra den første ep, så hør den og forestil dig samme nummer, bare bedre produceret.

Anmeldelser:
Silent Ballet

Køb


Arrivals (09)


I år udgav de så deres debutalbum Arrivals. På dette album har de gemt rocken lidt væk til fordel for mere ambient og dub. Albummet tager sig god tid til at åbne med nummeret One Down, som de naturligvis også har lavet en video til:

Herefter kommer der mere gang i den. Albummet er delt op i fire sektioner, adskilt af tre relativt enslydende mellemspil der hedder henholdsvis ., .., og ... så det er jo nemt nok. Hvor første del føles som en introduktion føles anden del mere kantet og eksperimenterende, især Pissing About er et mærkeligt nummer med et forvrænget cellosample. Tredie del er mere positiv og triumferende og kulminerer med singlen You're In My Thoughts:
Fjerde del føles så som en opsummering, og pladen slutter med titelnummeret:


Anmeldelser:
Pitchfork
Drownedinsound
Silent Ballet

Køb

Hvor bandet på ep'erne er ganske rockede og energiske er de på deres debutalbum blevet mere ambiente og stemningsskabende. Der er heller ikke længere så mange guitarer der får lov til at lyde som guitarer. Før de udgav Arrivals blev de mest sammenlignet med at andet britisk band ved navn 65daysofstatic (Jeg tror de åndsvage navne er en del af scenen. Af andre bands kan nævnes iLiKETRAiNS og Jeniferever) men Arrivals synes jeg mest lyder som en opdatering af den cyborglyd Disco Inferno og Seefeel (som jeg også nok snart skal få skrevet noget om) udviklede i 90'erne. Arrivals er ikke helt lige så god som DI, men den er mere sammenhængende end noget jeg har hørt med Seefeel.

Det virker for mig ganske sympatisk men også en smule fjollet med alle de her videoer. Bare for at understrege at worriedaboutsatan måske ikke altid ved hvornår de skal stoppe med de perifere aktiviteter har de udgivet en dobbelt remix-cd med udgaver af numre fra Arrivals. Og de snakker om at udgive endnu en. Anyways, de er virkelig et godt band, og for tiden kan deres discografi opkøbes for 10 pund samlet eksl. transport. Og så kan man nuppe Her Name Is Calla pladen med for 4 pund ekstra. Det er det værd.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar