lørdag den 7. januar 2012

2011 Top 20

Der er jo tradition for, at man laver lister ved årets afslutning, men som oftest så finder man jo først ud af hvad der var de gode plader i lang tid derefter. I slutningen af sidste år, så fandt jeg pludselig ud af, at både Black Metal og R'n'B egentlig var vildt vitalt for tiden, og det bar sidste års liste præg af, og det gør det her års også. Det betød så også, at jeg brugte januar på at opdage vilde plader fra slutningen af 2010, som jeg havde overvejet at putte på den her liste, men som jeg nu bare lige ville nævne. Det var meget tæt på, at den her liste ville blive domineret af Deathspell Omega - Paracletus, Gnaw Their Tongues - L'Arrivee de la Terne Mort Triomphante, Lantlôs - Agape, og inden for R'n'B: jj - Kills. Dem ville jeg bare lige nævne. Dem nedenunder var de bedste plader fra 2011, som jeg nåede at opdage i 2011. Et [½] henviser til et indlæg, hvor albummet bliver diskuteret i forbifarten. Et [o] er en henvisning til et indlæg om en anden plade af samme kunstner. Der vil komme indlæg om så mange af dem, som jeg nu lige gider, men jeg satser på at forklare mig om årets skuffelse, så lade være med at blive sur over det indtil da.

1. Destroyer – Kaputt
2. Liturgy – Aesthetica
3. Braids – Native Speaker
4. Tune-Yards – Who Kill
5. Shabazz Palaces – Black Up
6. Lantlôs – Agape [o]
7. Colin Stetson – New History Warfare vol 2: Judges
8. John Maus – We Must Become the Pitiless Censors of Ourselves
9. Oneohtrix Point Never – Replica
10. Omega Massif – Karpathia
11. Amon Tobin – ISAM
12. Cut Copy – Zonoscope
13. 13 & God – Own Your Ghost [o]
14. Balam Acab – Wander / Wonder
15. Deafheaven – Roads to Judah
16. Nicolas Jaar – Space is Only Noise
17. Nguzunguzu – The Perfect Lullaby
18. TV on the Radio – Nine Types of Light [o]
19. *Shels – Plains of the Purple Buffalo
20. Beyoncé – 4 [½]

Bedste Genudgivelse:
Disco Inferno – The 5 Eps [o]

Bedste numre:
1. Gotye – Somebody That I Used to Know
2. Beyoncé – Countdown
3. Liturgy – Generation

Dårligste / Mest overvurderede / Mest misforståede plade:
Bon Iver – Bon Iver, Bon Iver

Spotify-liste:
FBove Top 20 2011

Ingen kommentarer:

Send en kommentar